5 Eylül 2013 Perşembe

EVRENBİLİM MERAKI


Engin ERKİNER
Her insan gibi benim de hayatım boyunca yaptığım akıllıca ve aptalca işler vardır. Aptallıklarımdan bir tanesi ve aklıma geldikçe hala kendime kızdığım aptallık, Ortadoğu Teknik Üniversitesi’nde öğrenci iken, birinci sınıfta neden Astronomi Kulübüne üye olmadığımdır. Hatırlıyorum, bir an istedim, sonra vazgeçtim. Neden vazgeçtim, şimdi hatırlamıyorum. Galiba kafam çok doluydu, bir de onunla uğraşamam diye düşünmüştüm. Halbuki biraz olsun uğraşsaydım, sonraki yıllarda uğraşarak öğreneceğim evrenbilimin temel ilkelerini, hiç olmazsa bunların bir bölümünü o zaman öğrenmiş olurdum.


Sonraki yıllarda fırsatım oldukça konuyla ilgilendim. İyi bir fizik ve matematik eğitimi gördüğüm için evrenbilimin teknik dilini anlamakta zorlanmıyordum. Ama yine de sistemli bir bilgim olduğunu söyleyemem, zira ilgim sürekli olamadı maalesef. Araya sürekli başka konular girdi… Benim de ilgim konuyla ilgili dergileri okumak ve arada bir de konferanslara gitmekle sınırlı kaldı.


Scientific American’ı yıllarca izledim. Ardından onun Almanca versiyonu Spectrum’u… Birkaç astronomi dergisi daha var. İçlerinde ilgilendiğim bir konu oldu mu, fiyatına bakmam alırım.


En büyük arzularımdan bir tanesi, gelecekte kendime güzel bir teleskop almaktır. Ne zaman, bilemem… Zira hayli pahalı…


Frankfurt’ta Fizik Derneği var. Her cuma akşamı konferans düzenlerler. Konferansı üniversitenin fizik bölümündeki öğretim üyelerinden birisi verir. Ana konu evrenbilimdir, sadece dinleyicileri göz önünde tutarak konuyu işin matematik yanına fazla girmeden anlatırlar. Her konferansı yaklaşık 100-150 kişi dinler. Yaşları 20-80 arasındadır. Ve öyle sorular sorarlar ki, sorduklarından konunun yabancısı olmadıklarını anlarsınız.


Bugün Spectrum’un Mayıs sayısını gördüm: ana konu paralel evrenler… Alacağım da bu sıralar okuyabilecek zamanım olur mu bilemiyorum. Okumak sorun değil de üzerinde düşünecek zaman olmuyor. Okuyup geçmek de okumak sayılmaz…


Kim söylemiş hatırlamıyorum: Fazla okumak da bir çeşit tembelliktir, insan düşünmeye az zaman ayırır…


Doğru söz ama her zaman yapılamıyor işte…


Blogun başında Hubble teleskopunun evren fotoğraflarından birisi var…


Fotoğraftan pek anlamam, meraklı da değilim ama evren fotoğrafları ayrı… Bazen geniş bilgisayar ekranında dakikalarca aynı fotoğrafa baktığım olur. Evren fotoğraflarına…


Bazen düşünürüm: ben bu evreni pek sevmedim, acaba paraleli nasıldır diye…

Hiç yorum yok: