5 Eylül 2013 Perşembe

AKILLICA İŞLER…


Engin ERKİNER


Herkesin hayatında olduğu gibi benim hayatımda da akıllıca ve aptalca işler vardır. Yapılanların üzerinden zaman geçince, insan, onların hayatındaki yerini daha iyi değerlendirebiliyor.


Aşağıda hayatımda yaptığım başlıca akıllıca işlerin listesi bulunuyor:


- ODTÜ’yü bitirmek… Burada sorun diploma almak değil, üniversitenin insana kazandırdığı kafa yapısıdır. 1960’lar Türkiyesinin en önemli üniversitelerinden birisinde okumak, o dönemin çok sayıda insanını tanımak, sonraki hayatımda derin iz bırakmıştır.


- İngilizceyi öğrenmek… ODTÜ’de eğitim dili İngilizce olduğuna göre bunun belirtilmesi gereksiz gibi görünebilir, ama değildir. ODTÜ’de teknik bölümlerde okuyanların İngilizcesi iyi değildir, sosyal konuları okurken zorlanırlar. Kelime hazineleri kaçınılmaz olarak dardır, fazlasına da ihtiyaçları yoktur. Teknik İngilizceyi bilmeleri yeter. Sosyal ve felsefi İngilizceyi öğrenebilmek için ayrıca çalışmanız ve bu alanlarda hayli kitap okumanız gerekir. İngilizceyi iyi öğrenmemiş olsaydım Türkiye Devriminin Acil Sorunları’nı yazamazdım. Bu broşürde alıntı yapılan çok sayıda İngilizce yapıtı okuyup anlayabilmem mümkün olmazdı.


- TDAS’ı yazmak… Böyle bir broşürün yazılmasını kimse istemedi, ama ihtiyaç olduğu açık olarak görülüyordu. 1975 yılında iyi bir broşürü tamamladığımı biliyordum ama bu kadar etkili olacağını düşünmemiştim. O yıllarda 1973 ve 1975 yıllarındaki iki fotoğrafımı hatırlıyorum. Yüz ifadem belirgin biçimde değişmişti. TDAS’ın getirdiği özgüven yüzüme vurmuştu diyebilirim.


- Hapisten kaçmak… Kaçmasaydım ya da kaçamasaydım 1980-1992 yılları arasını hapiste geçirecektim. Bunun karşılığı olarak da şimdi herhalde Türkiye’de olurdum. Bilgi ve tecrübe düzeyim de şimdikinden az olurdu.


- 1982’de örgütten ayrılmak… Aradan yıllar geçince daha iyi anlıyorum ki, oldukça akıllıca bir iş yapmışım… Sonraki yıllardaki gelişmemi bu ayrılma kararı büyük oranda etkilemiştir.


- Almanya’da üniversite bitirmek… Burada da önemli olan diploma değil, üniversitenin kazandırdığı kafa yapısıdır. Buradaki üniversite kafa yapımı ciddi oranda geliştirdi. O kadar ki, bu durum yazdığım kitapların kapsamına da yansıdı. Bunu bana başkaları söyledi… Örneğin Alt Emperyalizm ve Türkiye kitabı üniversitenin ilk yıllarında kafa yapımdaki gelişmenin de ürünüdür.


- Almanya soluna girmek… Almanya solunda önemli bir deney yaşadım. Altı yıl Demokratik Sosyalizm Partisi’nin Frankfurt il yönetiminde bulundum ve parti yayın organının editörüydüm. Bu deneyden çok şey öğrendiğimi söyleyebilirim.


Son fotoğraflarımda ilginç bir yüz ifadem olmuş. Eskiden daha donuk bakardım, şimdi bakış canlılığı artmış…


Geleceğe ilişkin planlar neler midir?


Onları da bir dahaki sefere anlatayım

Hiç yorum yok: